Jak sobie radzić z nawadnianiem organizmu u osób starszych?

Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu organizmu normalnie funkcjonujemy. Gdy aktywnie uprawiamy sport lub intensywnie pracujemy, nasze ciało wymaga dostarczenia odpowiedniej ilości wody. Niestety problem nieodpowiedniego nawodnienia bardzo często pojawia się u osób starszych, które mimo doświadczenia życiowego nie dostrzegają tego, co może im grozić, gdy organizmowi zabraknie wody – eliksiru życia.

Gdy za oknem temperatura jest bardzo wysoka, musimy pamiętać o tym, aby naszemu organizmowi dostarczać odpowiednią ilość wody. Jest to bardzo ważne, gdyż tylko ona zapewni ukojenie, poprawę samopoczucia oraz kompleksowe nawodnienie wszystkich tkanek. Bez wody w upalne dni jesteśmy skazani na zmęczenie oraz szeroko rozumiany dyskomfort.

O dobry stan swojego organizmu powinni zadbać przede wszystkim seniorzy – są oni bowiem szczególnie narażeni na chociażby przegrzanie oraz odwodnienie organizmu. Niestety seniorzy bywają przeważnie osobami, które mają utarte poglądy na niektóre kwestie związane ze zdrowiem. Bardzo często przekonanie seniora do wypicia 2 litów dobrej jakości wody (np. wody jonizowanej) jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do wykonania.

Odwodnienie organizmu, a wiek

Odwodnienie organizmu u osób starszych może mieć dużo poważniejsze konsekwencje, niż u osób, które są w „pełni sił”. Organizm w tym wieku nie często nie funkcjonuje już tak dobrze. Nieregularne picie wody, w połączeniu z innymi dolegliwościami może doprowadzić nawet do śmierci seniora.

Przypomnijmy, że odwodnienie może być również spowodowane lekami, które biorą osoby starsze. Do odwodnienia prowadzi gorączka, wymioty, a także biegunka. Senior może poczuć się gorzej także z powodu niewłaściwej diety.

Jeśli organizmowi nie zostanie dostarczona odpowiednia ilość wody, mogą wystąpić kłopoty pamięcią, koncentracją oraz utrzymaniem równowagi. U seniora mogą wystąpić także zaburzenia metabolizmu i brak apetytu.

Wszystkie te objawy nie powinny być lekceważone przez osoby starsze oraz ich opiekunów. Rodzina seniora w szczególności powinna zadbać o to, aby miał on pod ręką butelkę chłodnej wody.

Co zrobić, aby się nie odwodnić?

Najprościej jest pić tyle wody, ile jesteśmy w stanie. Wypijanie na raz całej butelki wody gazowanej lub dzbanka wody jonizowanej nie jest wskazane. Dużo lepiej pić mniej wody, ale za to w regularnych odstępach czasu, np. co godzinę.

Wtedy dobrze nawodnimy organizm, a skutkiem tego będzie dobre samopoczucie oraz brak wyżej opisanych dolegliwości. W miarę możliwości powinniśmy unikać (zwłaszcza w upalne dni) mocnej kawy lub herbaty, alkoholu czy słodkich napojów gazowanych. Nie nawodnią one organizmu, a wpłyną bardzo negatywnie na naszą kondycję.

Jeśli nie możemy przekonać się do picia wody w czystej postaci, postarajmy się wykorzystać inne składniki do poprawienia jakości jej smaku. W poprzednich wpisach podpowiadaliśmy, jak w prosty sposób dla urozmaicenia można stosować np. owoce.

Alternatywa dla wody sklepowej

Seniorzy mogą skorzystać również z domowych urządzeń do otrzymywania wody alkalicznej. Jonizatory wody – bo o nich mowa – są bardzo dobrym rozwiązaniem. W krótkim czasie seniorzy mogą uzyskać dostęp do wody, która pod względem struktury, smaku, czystości, klarowności oraz przydatności dla organizmu jest dużo lepsza od wody kranowej oraz wszystkich wód butelkowanych.

Powinniśmy sobie uświadomić fakt, że organizm seniora wymaga specjalnej troski. Z racji wieku oraz licznych przebytych chorób poszczególne narządy mogą nie funkcjonować prawidłowo. Kiepska woda kranowa lub butelkowana nie poprawią tej sytuacji. Taka woda nie będzie sprzyjać usuwaniu toksyn z organizmu oraz utrzymaniu odpowiedniej równowagi kwasowo-zasadowej.

Senior może nie być świadomy różnic pomiędzy wodą jonizowaną, a wodą kranową. Rolą rodziny jest więc wytłumaczenie, na czym dokładnie polega różnica i jakie są konsekwencje braku nawodnienia organizmu.